Informácia o spokojnosti/nespokojnosti seniorov s dodávanou stravou
Informácia
o spokojnosti/nespokojnosti seniorov s dodávanou stravou
Požiadavka na odber/donášku stravy je často primárnym ukazovateľom miery sebestačnosti, resp. prechodnej/trvalej sociálnej odkázanosti seniorov. Prechodnou formou rozumieme najmä sociálnu odkázanosť vyplývajúcu z náhlej straty mobility, viď postoperačné stavy pohybového aparátu. Kvalita stravy tak vo významnej miere ovplyvňuje priebeh liečby, rekonvalescencie a návratu seniorov k aktívnemu spôsobu života.
AKÁ STRAVA JE DODÁVANÁ (ZDRAVOTNE HANDIKAPOVANÝM) OBČANOM V PODMIENKACH MÚ?
Vychádzame z hodnotenia relatívne najzraniteľnejšej skupiny osamelo žijúcich občanov prostredníctvom Linky Senior od 01. 09. 2016 do 31. 10. 2017.
Už v správe o činnosti za mesiac 092016 som uvádzala konkrétne výhrady občanov ku kvalite stravy (cit. strava bez možnosti výberu, nezohľadňujúca dietologické požiadavky, najmä presolené jedlá). Pretrvávajúce problémy ma viedli k odporúčaniu zmeny dodávateľa formou verejného obstarávania (102016); do výberového konania zapojiť reštauračné zariadenie Zdravíčko z miestnej časti BA N.M.III.!
Od januára 2017 sa novým dodávateľom stravy stala firma Gutty z Gajár – ponúkajúca výber z dvoch jedál, z toho malo byť 1 jedlo šetriace. Už v správe za mesiac 022017 som na základe negatívnej spätnej väzby od pravidelných odberateľov bola nútená konštatovať, že kvalita dovážanej stravy sa nezlepšila, dokonca v 032017 nespokojnosť s dovážanou stravou prevýšila nespokojnosť s predchádzajúcim dodávateľom! Už od ďalšieho mesiaca som preto iniciovala opäť zmenu dodávateľa. V správe za mesiac 082017 som bola nútená poukázať na protichodné hodnotenie kvality stravy prostredníctvom linky a hodnotením Sociálnej komisie (viď článok v Hlase Nového Mesta č.9/2017), čo zrejme súviselo s preferovaním nekonfliktného postoja na verejnosti vs. zabezpečením väčšej anonymity, objektivity prostredníctvom Linky Senior. Z konkrétnych výhrad seniorov uvádzam cit. najlacnejšie ingrediencie, lacné polievky, nekvalitné mäso, stereotypný jedálny lístok, nutnosť viacnásobného ohrievania stravy, od svedka konkrétnej manipulácie s jedlom:"mäsové rezne boli v lete(!) dopravované do denného centra v igelitovom vreci!" ap., čo je oi. v protiklade s deklarovaným zámerom pripravovať stravu zo sezónnych surovín).
Sociálne služby pre dôchodcov, vr. zabezpečenia stravy poskytuje MÚ v súlade s ustanovením zákona č. 448/2008. Zabezpečenie služby negarantuje automaticky jej kvalitu. V tomto smere plní a do budúcnosti môže naďalej plniť nezastupiteľnú funkciu Linka Senior, zabezpečujúca väčšiu anonymitu občanov, a tým väčšiu objektivitu pri zisťovaní spokojnosti/nespokojnosti občanov so sociálnymi službami vo všeobecnosti.
V záujme skvalitnenia stravy pre seniorov predkladáme na žiadosť p. poslankyne Ing. Kataríny Šebejovej, PhD., vedúcej Sociálnej komisie, požiadavku na zmenu doterajšieho dodávateľa stravy vo verejnom obstarávaní.
Bratislava, 30. 10. 2017
Vypracovala: PhDr. M. Panáková
co Ing. Katarína Šebejová, PhD., poslankyňa
predsedníčka Sociálnej komisie